zaterdag, december 22, 2018

gravend iets winnen in H'wijk


Behalve dat handel gedreven werd in Hanzestad Harderwijk, droeg de visserij in het verleden ook nog een steentje bij aan de welvaart. En toen in 1932 ook deze bron van inkomsten praktisch wegviel door de Afsluitdijk, deed in 1934, middenin de crisisjaren, de industrie zijn intrede in de vorm van Asbestona. Iedereen blij, de fabriek bood een welkom alternatief voor de vele werkloze vissers. Daarbij stapten veel vissers over op het houden van eenden in de buitengebieden rond Harderwijk. Voor de simpele eendenschuren werden de goedkope asbestplaten gebruikt. Daarnaast konden boeren en overheden gratis resten asbest halen bij de fabriek om wegen mee te verharden. Nog in 1975 kreeg de directie van Asbestona het beeld 'de asbestdelver', een kunstwerk van de Duitse kunstenaar Johann Robert Korn (1873-1921) aangeboden door het personeel ter ere van het 40-jarig bestaan van de fabriek.

Maar niet lang daarna begonnen de problemen rond asbesttoepassingen zich op te stapelen. En toen in de jaren tachtig algemeen werd aangenomen dat elke afzonderlijke vezel een risico voor de gezondheid vormde, is het streven er op gericht geraakt asbest uit het dagelijkse leven te verwijderen. Geleidelijk aan drong het in Harderwijk door dat ze met een fors milieuprobleem zaten opgezadeld. Behalve op de z.g. vloeivelden bij de fabriek, was de vervuiling door het intensieve gebruik van slijtvaste en onbrandbare vezels op veel verschillende plekken op Harderwijks grondgebied ook enorm. De bodem moest op veel plekken drastisch worden gesaneerd!

Met de ontwikkeling en uitvoering van o.a. het 'Waterfront' is het één en ander voortvarend aangepakt. Boskalis zette daarbij een uniek instrument in de strijd. Met een enorme stofzuiger werd schone grond uit de diepte opgezogen en bovenop de met asbest vervuilde grondlaag gestort. Zo werd de grond op locatie gesaneerd met een 2 meter dikke schone leeflaag. Zo heeft 'de asbestdelver' uiteindelijk moeten wijken vaar 'de schone gronddelver'. Een afgesloten episode in de Harderwijkse geschiedenis die we niet moeten vergeten. Het beeld 'de asbestdelver' verdient wat mij betreft een plek in het 'Waterfront'.

Geen opmerkingen: