zaterdag, augustus 18, 2018

Geschiedenis uit Poederoijen.


Ridder Dire Loef van Horne las ik, liet rond 1361 een kasteel bouwen op destijds één van de meest strategische locaties van de lage landen. Namelijk daar waar Maas en Waal samenkomen en Gelderland, Noord-Brabant en Zuid-Holland elkaar raken, een unieke plek om bijvoorbeeld tol te heffen. Maar Slot Loevestein, want daar heb ik het over, ken ik vooral van vroeger door één van de meest tot de verbeelding sprekende verhalen uit de vaderlandse geschiedenis. Namelijk de ontsnapping in 1621 middels een boekenkist van de beroemde rechtsgeleerde Hugo de Groot uit Slot Loevestein, waar hij levenslang gevangen moest zitten vanwege een o.m. religieus meningsverschil met stadhouder prins Maurits van Oranje.

Gisteren zat ik in Slot Loevestein, in de kamer waar Hugo de Groot zo'n 400 jaar geleden gevangen zat, een poosje naar de betreffende boekenkist te kijken, de enige echte volgens hun. Vreemd, immers het Rijksmuseum in Amsterdam en het Stedelijk Museum Prinsenhof in Delft claimen ook al de betreffende boekenkist in huis te hebben! De 'enige echte' neem ik dan ook maar met een korreltje zout. Dat neemt echter niet weg dat Hugo de Groot, die volgens Bartjens 1,80 meter lang was, ongetwijfeld in een dergelijk soort kist zal hebben gepast.

Geen opmerkingen: