zaterdag, februari 03, 2018

WILD, natuur van om de hoek


'Waar zijn we hier eigenlijk' hoorde ik André van Duin zeggen. Dat vroeg ik mij ook even af toen ik een overview zag van het overweldigende landschap van de Veluwe. Het leek qua uitgestrektheid verdorie de Siberische toendra wel, en dat in één van de dichtst bevolkte landen ter wereld. Tot in de verste verte zag ik geen tekenen van menselijk bestaan, geen kerktoren, hoge schoorsteen of anderszins te bekennen, prachtig!

In de onlangs uitgekomen film WILD laat de Edese natuurfilmer Luc Enting het leven van drie hoofdrolspelers zien, en wel het wilde zwijn, de vos en het edelhert. Wat kleinere rollen zijn weggelegd voor de raaf, buizerd en ijsvogel. Hij volgt ze gedurende de verschillende seizoenen op weg van hun jongste jeugd tot aan hun volwassenheid. Aan de 80 minuten durende film heeft regisseur Luc Enting bijna drie jaar gewerkt, en dat is te zien. Veel opnames moeten ongetwijfeld tot stand gekomen zijn dankzij een flinke dosis jobsgeduld van de maker. En André van Duin, die de voice-over verzorgt van deze spectaculaire natuurfilm, geeft er op zijn kenmerkende wijze een mooie meerwaarde aan. We hebben bijzonder genoten van een natuurfilm die hier bij wijze van spreken om de hoek gemaakt is, prachtig!

Geen opmerkingen: