woensdag, februari 21, 2018

over de zestiende zondag p.m


Het visserijverleden van Elburg, dat mooie vierkante vissersstadje van weleer, wordt nog immer levendig gehouden middels een aantal oude botters in de haven. Vanuit de haven, die ooit aan de Zuiderzee lag, is het nu zo'n vier uur varen voordat je het IJsselmeer, ofwel het binnendijkse restantje van de voormalige Zuiderzee hebt bereikt. Het zij zo, andere tijden zal ik maar zeggen. Echter binnen de vestingwallen van het oude vissersstadje lijkt de tijd van weleer te zijn gestold. Prachtig, een beleving van niveau hebben we onlangs met z'n allen op onze traditionele zondag p.m. weer eens gemerkt. Ook al hebben we deze keer, door onze rondwandeling over de vestingwallen, de markante straten en pittoreske steegjes van het vissersstadje min of meer van een afstand ervaren.


Na de wandeling over de Elburgse vestingwallen werden we in bar/restaurant 'at sea' aan de Drontermeerdijk, halverwege Elburg-Kampen, door Geke op koffie/thee en gebak getrakteerd. Daarna heeft ze ons bij haar thuis in Kampen verwend met lekkere hapjes en een aperitief. Toen vervolgens ook de tafel voor het diner nog eens uitgebreid gedekt werd, realiseerde ik mij even dat ik op die vestingwallen in Elburg zeer waarschijnlijk te weinig caloriën verbruikt heb. Het zij zo, het was heerlijk en gezellig, petje af voor Geke, die dat ondanks de lastige week die ze achter de rug had, toch maar georganiseerd heeft!

2 opmerkingen:

Geke zei

Heb die dag ook weer even echt genoten! En tot mijn grote verbazing zie ik nu pas dat Elburg inderdaad vierkant is! 😮

JeeVeeKaa zei

Evert,
Altijd weer leuk om jouw terugblik te lezen en te zien