donderdag, augustus 10, 2017

filmpje pikken in filmmuseum


Het gebied om en nabij het EYE en de Amsterdam Toren in Noord verandert door allerlei bouwactiviteiten met de dag. Desondanks hebben wij onlangs de parkeergarage onder de A'dam Toren met enige moeite weten te bereiken. De bouw van twee torens aldaar, eentje van 100 meter hoog en eentje van 110 meter hoog, zal de skyline van Noord een totaal ander aanzien geven. De nieuwe wolkenkrabbers, zoals ze al worden genoemd, moeten rond 2020 worden opgeleverd. Ja, ja, het ooit zo platte Noord in amper drie jaar omgetoverd tot een soort van Manhattan aan het IJ!

Voor de grote overzichtstentoonstelling over Martin Scorseses werk, leven en passies die we na de koffie in het EYE hebben bekeken, moeten we nog maar eens een keer terugkomen. Het vrijwel complete oeuvre van zijn werk was voor ons teveel in één keer. Martin Scorsese (1942), de regisseur van klassiekers als Taxi Driver, Raging Bull en The Wolf of Wall Street heeft in de loop van de tijd een uniek filmisch handschrift ontwikkeld. Opgegroeid als zoon van Italiaanse immigranten in Little Italy in New York, schetst hij in zijn films een enerverend beeld van dit hechte milieu waarin familie, geloof en vertrouwen centraal staan. Onderstaande trailer bracht ons niet alleen middels de beelden terug naar de sfeer van zijn filmklassiekers, waarin het niet altijd zachtzinnig aan toegaat, maar door het nummer 'Then He Kissed Me' van de New Yorkse meidengroep 'The Crystals' ook en vooral naar de muziek van zomer 1963, toen Joke en ik elkaar voor het eerst tegen het lijf liepen, we werden er blij van.



Na de lunch met veel te hard gebakken kroketten en brood, begaven we ons in het EYE naar cinema 4 voor de Frans/Belgische film 'Une Vie' uit 2016. Een twee uur durend onopgesmukt, naturalistisch verslag in een vierkant beeldformaat van het volwassen leven van de negentiende-eeuwse deemoedige dochter van een baron, die een hardvochtige burggraaf trouwt die haar van haar idealen berooft. Een onthutsend portret van hoe een onbevangen geest verstrikt raakt in morele kaders, beloftes en bedrog. Een film naar het gelijknamige boek van Guy de Maupassant (1850-1893) die is bekroond met de prijs van de internationale filmkritiek op het Filmfestival van Venetië. Een film met goede recensies ook, evengoed was ik blij dat ik na de twee uur durende beklemming kon terug keren naar onze tijd!

Geen opmerkingen: