woensdag, februari 08, 2017

Aan de spruitjeslucht voorbij!


Nederlanders zijn goed in kool las ik onlangs ergens, niet alleen in het telen ervan maar vooral ook in het eten. Ik kan mij dat wel voorstellen nu ik wat ouder ben, maar dat was vroeger wel anders. De spruitjes- en boerenkoollucht van weleer staat mij nog helder voor de geest. Als ik van school thuis kwam en ik rook die geur, kreeg acuut de neiging om te vluchten. Verschrikkelijk, wie kan zoiets nou lekker vinden. Maar ja, uiteindelijk at ik de totaal gaargekookte spruiten toch altijd wel op, maar met zeer lange tanden. Zuurkool, ook zoiets, mijn oma maakte dat zelf, wat eigenlijk niet trouwens. In een keulse pot werden grote hoeveelheden wittekool van haar eigen landje in een week of zes tot zuurkool gefermenteerd. Een fascinerend proces, maar de geur die je na enkele weken tegemoet kwam, als je uit nieuwsgierigheid het deksel eens optilde, was niet te harden!

Ach ja zo was het ooit, inmiddels ben ik wel uit de kool gekomen en spaar ik de geit en de kool niet meer, tenzij het sop de kool nog waard is. Verder laat ik mij ook geen kool stoven of apekool verkopen. Je zou kunnen zeggen dat de kleine spruit als kool gegroeid is, en nu één van de Nederlanders is die goed is in het eten van kool. Kool in alle soorten en vormen, gekookt, geroerbakt, gewokt, gestoofd of rauw in salades. Neem bijvoorbeeld na dit stukje prozaïsche wartaal eens een frisse spruitensalade, heerlijk. Wie had dat kunnen denken, de verguisde spruit gestegen naar een culinaire status van niveau! Neem 350 g spruiten, 1 sinaasappel, 50 ml sinaasappelsap, 50 g walnoten, 1 tl sesamolie, 2 el sojasaus, 1 el zonnebloemolie, peper en zout. De spruiten in circa 10 minuten beetgaar koken, aflaten koelen en halveren. De geschilde sinaasappel in stukken van 1 tot 2 cm snijden. Vervolgens een dressing maken van sesamolie, zonnebloemolie, sojasaus en sinaasappelsap en deze op smaak brengen met peper en zout. Daarna de spruiten en de dressing in een grote kom mengen en de stukjes sinaasappel en walnoten toevoegen. Eet lekker!

Geen opmerkingen: