zaterdag, februari 11, 2017

naar het onsterfelijke lichaam


Onlangs zag ik Prof. Dr. Andrea Britta Maier (1978), internist en hoogleraar veroudering aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Melbourne, terwijl ze daarnaast ook nog directeur is van het Royal Melbourne Hospital, aan tafel bij Eva Jinek. Afgelopen zomer had ik haar ook al een hele avond als zomergast bij Thomas Erdbrink meegemaakt, waarbij ik van de ene in de andere verbazing viel. Alleen al het feit dat ze op twee plaatsen, die een halve wereldbol van elkaar verwijderd liggen, hoogleraar is en dan in Melbourne ook nog eens een onderzoeksdivisie van circa duizend mensen aanstuurt in het RMH, oogste verbazing. Hoe vind je dan überhaupt nog tijd om bij programma's als Zomergasten en Jinek aan te schuiven. Geen enkel probleem, alles wat haar passioneert doet ze voor haar plezier, zei ze met een stralend gezicht. Ze ziet zelfs alles wat ze tot nu toe doet en gedaan heeft amper als werken!

Haar stokpaardje is dat ze, evenals Prof. Dr. Rudi Westendorp (1959) hoogleraar verouderingsonderzoek in Leiden en Kopenhagen en Aubrey de Grey (1963), een Brits biomedisch gerontoloog en bio-informaticus, veroudering eigenlijk als een ziekte beschouwd. En dat je zo bekeken naar genezing moet zoeken. Volgens haar en haar companen worden we op afzienbare termijn op een gezonde manier 130 jaar of ouder. Aubrey de Grey heeft het zelfs over 1000 jaar, absurd! Ik hou van het leven, laat het in goede gezondheid nog lang duren, maar de gedachten dat ik amper over de helft zou zijn vind ik een twijfelachtig genoegen. Alleen al de maatschappelijke consequenties lijken me niet te overzien. Maar dat is echter het probleem van Andrea Maier en haar companen niet, immers een autofabrikant is toch ook niet verantwoordelijk voor het fileprobleem. Daar zal zo als altijd, schijnen ze te denken, de maatschappij t.z.t. wel een oplossing voor vinden. Tja, aan de andere kant vind ik het prachtig dat de goedlachse Andrea Maier de strijd met de veroudering aangaat. Want de dood kan dan wel zin geven aan het leven, maar hij mag natuurlijk best wel een tijdje op zich laten wachten!

Geen opmerkingen: