donderdag, december 22, 2016

...snelweg naar het geheugen


Vanmorgen was het daar weer eens, heel even maar die geur, een vlaag, een flard van een vlaag was het, meer niet. Maar in één klap was ik terug in mijn kindertijd en stond ik in een kerstvakantie naast mijn oma achter het fornuis, knappend vuur, kookringen, pook en rook. De heerlijke geurvlaag van gebakken spekjes die ik vanmorgen ergens op straat opving, bracht mij vele decennia terug in de tijd. Van het ene op het andere moment was ik een jongetje van amper tien jaar, dat graag vuurtje stookte en als zodanig vaak oma hielp met het op peil houden van de temperatuur in het kookfornuis. Altijd weer bijzonder, oude herinneringen die via de neus worden opgeroepen. Trouwens een eeuw geleden al schreef Marcel Proust, een Franse intellectueel, dat de snelste weg naar het geheugen in het bijzonder via de neus loopt. Zintuiglijke herinneringen worden ze genoemd.

Geen opmerkingen: