woensdag, december 14, 2016

Bob, a peintre de la couleur!!!


De tentoonstelling 'Schoonheid te koop.Kunsthandel Frans Buffa & Zonen 1790-1951' in het Singer Museum in Laren is nog tot en met 8 januari 2017 te zien. Een leuke tentoonstelling over de Italiaanse prentenverkoper Francesco Buffa, die zich in 1790 vestigde in de Amsterdamse Kalverstraat. Meer dan 150 jaar heeft deze kunsthandel een stempel gedrukt op de smaak van het Nederlandse publiek. Menig kunstenaar is door Buffa middels een solotentoonstelling extra onder de aandacht gebracht. De tentoonstelling geeft inzicht in de dagelijkse gang van zaken in een kunsthandel. De diversiteit aan relaties tussen de handelaar, kunstenaars en klanten loopt als een rode draad door de tentoonstelling. Nogmaals een leuke tentoonstelling maar toch had ik het ook vrij snel gezien, ik was meer nieuwsgierig naar de tentoonstelling van Bob ten Hoope elders in het museum.



Een verkoop-tentoonstelling van nagelaten werken van de bekende Gooische kunstenaar Cornelis Jan (Bob) ten Hoope (1920-2014), waarvan een groot deel van de opbrengst ten goede zal komen aan de nieuwbouw van Singer Laren. Dat is mooi, maar de expositie is toch bovenal ook een hommage aan de veelzijdige kunstenaar, bekend om zijn aquarellen, etsen en schilderijen van portretten, naakten, café-scènes, bloemen en Franse landschappen. Een veelzijdig kunstenaar dus, hoewel de grote hoeveelheid naakten aan de muur op het eerste gezicht anders deed vermoeden. Maar dat is te danken aan de 'Stichting Vrienden van Bob ten Hoope', die de tentoonstelling hebben samengesteld. Ze hebben volgens eigen zeggen een gevarieerde selectie uit het oeuvre van Ten Hoope gemaakt, maar het aantal naakten had in de expositie volgens mij de overhand. Zijn voorliefde ging trouwens ook uit naar het schilderen van naakten. 'Het grote naakt Eve' uit 1947, een olieverf op doek van 181 bij 89 cm waarmee hij zijn academietijd afsloot, heeft vele jaren in zijn atelier gehangen. Het wordt beschouwd als het oermodel van de naakten die hij in de loop der jaren heeft geschilderd. De ongedwongenheid en natuurlijke houding van het model, symboliseert de wijze waarop hij zijn modellen liet poseren. In de naakten die hij sindsdien, veelal in de open natuur, schilderde is te zien dat ze de grens van schaamte aardig voorbij zijn. Stuk voor stuk werken van hoog niveau in een stijl, die de veelzijdige kunstenaar zelf 'sursensualistisch tot impressionistisch' of 'expressionistisch' noemde.

Geen opmerkingen: