maandag, mei 26, 2014

Kunst in Den Bosch


Onlangs in 'het noordbrabants museum' in De Bosch een tentoonstelling gezien van de Britse schilder Francis Bacon (1909-1992) en van de Nederlandse fotokunstenaar Ruud van Empel (1958).

Francis Bacon.

Een schilderij van zijn hand bracht begin dit jaar op een veiling nog ruim vijftig miljoen euro op. Ruim twintig jaar na zijn dood is er nog steeds heel veel belangstelling voor het werk van Francis Bacon, een van de grote kunstenaars uit de 20e eeuw. In het Noordbrabants Museum hebben we een reeks prenten gezien, gemaakt naar Bacons schilderijen.
Volgens Maureen Trappeniers van het Noordbrabants Museum was Bacon in eerste instatie helemaal geen liefhebber van prenten. Hij was een schilder die er van hield met zijn verf te werken en die voor een deel op het toeval vertrouwde. Twee dingen die moeilijk te combineren zijn met het maken van etsen en steendrukken. Maar tijdens Bacons leven was er al zo veel belangstelling voor zijn schilderijen dat Bacons vrienden er op aandrongen dat hij ook prenten naar zijn schilderijen liet maken. Bacon ging overstag. Een drietal etsen maakte hij zelf. Daarna ging hij over op steendrukken die hij door anderen liet maken. Wel keurde hij alle afdrukken en zette er ter goedkeuring zijn handtekening op. De prenten die nu in het Noordbrabants Museum hangen, komen van de Renschdael Foundation. Het is één van de sponsoren van het Noordbrabants Museum die zelf ook een grote kunstcollectie beheert.
(info museum)



Ruud van Empel.

Na een zeer succesvolle, wereldwijde tournee is het werk van de uit Breda afkomstige kunstenaar Ruud van Empel nu voor het eerst te zien in een expositie in Brabant. Het Noordbrabants Museum toont dertig prachtige fotowerken, met daarbij vier nieuwe uit 2013 en een immense muurvullende print met Van Empels voorstudies. Elf van de getoonde fotowerken waren nooit eerder in Nederland te zien. Ruud van Empel behoort tot de meest bijzondere kunstenaars van dit moment. Hij maakt opzienbarende digitale fotocollages middels een zelf ontwikkelde techniek. We zien mensen – vaak kinderen - en landschappen in een sfeer van onschuld en kwetsbaarheid. Ook schoonheid en identiteit zijn belangrijke thema’s in zijn werk. De werken van Van Empel lijken foto’s, maar als je goed kijkt voel je dat er meer aan de hand is. Het zijn door hemzelf geconstrueerde wonderlijke werelden, opgebouwd uit honderden losse onderdelen. Eerst maakt Van Empel potloodschetsen van de scene die hij voor ogen heeft, daarna fotografeert hij modellen in zijn atelier. Met al het materiaal ontwerpt hij vervolgens achter de computer, met de grootste zorgvuldigheid, geheel nieuwe voorstellingen. Details van de oorspronkelijke modellen zien we alleen versnipperd terug. (info museum)



Alvorens, na al het moois in het museum, naar huis te rijden, hebben we in de binnentuin van restaurant 'Picasso', een fraai karakteristiek pand in de sfeervolle binnenstad, eerst ook de inwendige mens nog versterkt.

Geen opmerkingen: