zaterdag, mei 04, 2013

vermist


De bemanning van de 'Warnow', het zeilschip dat sinds 17 april j.l. wordt vermist op de Noordzee tussen Engeland en Noorwegen, heeft volgens mij te veel risico genomen. Aan boord van de vermiste 'Warnow' zijn drie mensen en een hond. De vijftig voet lange 'Warnow' is een voormalige Duitse loodsboot, die door de eigenaar is omgebouwd tot zeilschip. Ik las dat het schip is opgetuigd met een platbodemzeil, en dat de stalen mast afkomstig is van een hijskraan. Dat lijkt mij echter nog het minste probleem, alhoewel zo'n zware mast de scheepsstabiliteit zeker niet ten goede zal komen. Maar de zware stalen kielloze rompvorm met die malle opbouw lijkt mij absoluut ongeschikt voor het vaargebied waarin ze momenteel worden vermist.

Op de Noordzee, en in het bijzonder op de noordelijke Noordzee kan het bij storm behoorlijk spoken. Golfhoogten kunnen met gemak tot tien meter en meer oplopen. Ik heb wel eens gedacht toen ik daar met m'n zeilbootje was, dat ik tegen een muur op zou varen. Maar gelukkig werd ik als een kurk opgetild en ging de watermuur onder me door, waarna de volgende klim zich alweer aandiende. En zeil je een ruime- of vóór de windse koers, dan moet je in de diepe golfdalen ontzettend alert sturen, want een klapgijp ligt op de loer. Overkomt je dat met zo'n stalen kielloze rompvorm als de 'Warnow' heeft, dan kan je in een mum van tijd dwars op de golven liggen met alle gevolgen van dien. Van alles en nog wat is uiteraard denkbaar, maar het is niet te hopen dat de 'Warnow' dit is overkomen.


Behalve zeezeilers, zijn het ook vrolijke muzikanten!

De 'Warnow' kwam eind maart in een vliegende storm (10 Bft) voor de Engelse oostkust nabij Whitby ook al in moelijkheden. Zie ook:
http://www.whitbygazette.co.uk/news/local/whitby-lifeboat-is-knocked-out-of-action-in-stormy-yacht-sea-rescue-1-5538605
Motorpech en problemen met het roer noopte de schipper via de marifoon hulp te vragen bij de Engelse reddingsdienst. De Britse reddingsboot die uitrukte raakte zelf ook in de problemen, maar collega's wisten het Nederlandse schip in veiligheid te brengen. Het verbaasde de Britten dat de 'Warnow' nog zo ver gekomen was, want ze vonden het schip allesbehalve zeewaardig. Behalve de deplorabele staat van het schip, ontbrak er volgens een woordvoerder van het reddingsstation in Whitby ook van alles, noodbaken, satelliettelefoon, gps, fatsoenlijke zeekaarten etc. etc.

Ik las ergens dat de bemanning het allemaal zo sober mogelijk wilde houden aan boord. Prima, maar als dat nog los van de kostenpost die je veroorzaakt, betekent dat anderen hun leven in de waagschaal moeten stellen om jou uit de penarie te helpen, ben je als zeezeiler volgens mij absoluut fout en onverantwoord bezig! Ik hoop trouwens dat ze snel en in goede gezondheid worden gevonden, maar ik hou m'n hart vast. Want van de omgeving van Whitby naar de omgeving van bijvoorbeeld Stavanger in Noorwegen is amper 350 mijl varen, daar doe je echt geen weken over. Dus, ra ra waar is de 'Warnow' gebleven?

1 opmerking:

Christa zei

Ik las het ook en vond het ook redelijk onbezonnen. Hopenlijk komen ze nog boven water maar het ziet er niet best uit lijkt me.