zaterdag, augustus 12, 2006

Teun



Op de fotocollage Teun met de klok mee als pub van ca. 1 mnd. oud; dan ca. 4 mnd. oud en net in H' wijk aangekomen en als 2 jaar en 3 mnd. oud.

Oppassen, zoals bekend voor mij een twijfelachtig genoegen. (Zie ook mijn stukje over Oppassen van 3 april j.l.) Deze keer nog voor een paar dagen op een hond ook, want zijn baasjes waren nog steeds op vakantie.
Maar Teun, een reu, is een mooie lieve gezellige en speelse hond, met een stabiel karakter, er zit geen kwaad in. We vinden allemaal dat hij door zijn baasje(s) goed is opgevoed, en dat maakt het oppassen wat mij betreft toch een stukje aangenamer.
Teun is een raszuivere "Entlebucher Sennenhond" die in mei 2004 op een boerderij in de Zwitserse Alpen is geboren, en in de zomer van dat zelfde jaar naar de Harderwijkse binnenstad is gehaald, waar hij een plekje heeft veroverd in de harten van Christa, Brend, Jeanne en Kim, maar toch ook wel in die van Joke en mij.

Fietsen met Teun vind ik geen succes, voor je er erg in hebt vliegt hij voor je wiel langs en lig je plat. Hij ziet en hoort namelijk van alles onderweg, dus beter maar lopen. Het bos in, achter de konijnen aan of weet ik veel. Met grote takken lopen zeulen, door plassen heen banjeren. Eén en al energie, ik ontleen er zelf ook al energie aan, heel bijzonder.
In huis is het zo, waar jij bent is hij ook. Nietsvermoedend ligt hij soms vlak achter mijn bureaustoel, zodat ik over hem struikel als ik opsta. Het is een aanhankelijk beest. Toch blijf ik er bij, dat ik zelf geen hond wil! Het is allemaal teveel gedoe, je kan hem niet overal mee naar toe nemen, en hem vaak alleen laten is ook niet goed. Ik voel mij daardoor toch teveel in mijn vrijheid belemmerd. Maar voor een paar dagen vind ik het wel leuk, en verder zie ik hem vaak zat en dat is mooi.

Geen opmerkingen: