vrijdag, april 14, 2006

1e lentemaand



Ineens is het dan toch zover, de boel staat te groeien als een gek. Onze tuin is een voorjaarstuin, de overige seizoenen zijn uiteraard ook oké, maar in het voorjaar is ie op z'n mooist. In de winter is het een tamelijk kale bedoening, maar die periode is nu eindelijk voorbij. Nu vind er een reeks aan veranderingen plaats, een ware metamorfose. En het gaat echt in een razend tempo, het bruist de grond uit.
Als regel geeft het mij een goed gevoel, maar kennelijk wordt ik er soms ook onrustig van, een vreemd en onbestemd gevoel maakt zich dan door al dat gegroei om me heen van mij meester, merkwaardig eigenlijk.

April, de eerste lentemaand, grasmaand, de enige maand die met grappen begint!
Antropologen, zo heb ik gelezen, hebben gewezen op de funktie van 1 april als bijzondere dag op de jaarkalender.De oude agrarische samenleving was afhankelijk van de wisseling van de seizoenen. Bepaalde data, vaak de eerste en laatste dag van een maand, werden gebruikt als markering en viering voor die overgangssituaties, en zoals bij veel feesten speelden grappen daarbij een rol.
1 april zou dan als eerste dag van de eerste lentemaand gevierd zijn met grappen.

En dan Pasen! Op de zondag na de eerste volle maan in de lente. Vaak valt Pasen
in April, maar in principe kan Pasen dus ook al op 22 maart vallen.
Pasen is een christelijk feest, maar de oorsprong is zeker heidens!
Er zijn diverse verklaringen, één daar van is, dat Pasen zou zijn ontstaan uit een feest ter ere van de godin van de sensuele liefde of vruchtbaarheid: Astoreth.
Met grote orgieën werd gevierd dat de zon terugkwam en de natuur ontwaakte uit de winterse dood. Het feest vond vroeger plaats rond 1 mei. De symbolen van deze godin waren de haas en het ei.


Gisteren 13 april, (witte donderdag, het laatste avondmaal van Jesus en z'n 12 dicipelen bedenk ik me nu, dus 13 man) hebben we in de hoofdstad met een stel vrienden, 13 in totaal (wonderlijk, al die getallen 13) in de Jordaan gegeten in Cafés Tapas Restaurante DOS. Een aanrader! Heerlijk, al die kleine hapjes.
Het was druk en gezellig, iedereen had plannen, goede moed en zin in de komende tijd.
Het was laat toen we gingen slapen. Op naar het Paasfeest!

Geen opmerkingen: