zaterdag, februari 04, 2023

over een oude foto

Onlangs vond ik tot mijn verrassing bovenstaande foto op internet. Fanfarekorps 'De Eendracht' uit Wezep. Leuk, voor mij een aantal bekende gezichten, waaronder mijn vader. De exacte datum heb ik niet kunnen achterhalen, maar al deducerend kwam ik tot de conclusie dat het eind jaren 40, hooguit begin jaren vijftig moet zijn geweest. Mijn vader stond met die grote trom aan het begin van zijn muzikale carrière, en dat hij dat ding meebracht naar huis kan ik mij nog herinneren.  

De muzikale bijdrage van mijn vader bij fanfareorkest 'De Eendracht' verliep volgens mijn herinnering van slagwerksectie naar koperblazerssectie, respectievelijk van grote trom naar kleine trom naar uiteindelijk de bombardon. (zie in mijn blogarchief ook stukje 'embouchure' van 23/2'11) Ze hebben gemeen dat het instrumenten van de ritmesectie zijn, de ruggengraad van het orkest. De ritmische basis, waarover de overige koper- en houtblazers zoals trompetten, bugels, hoorns, trombones, baritons, bassen en saxofoons hun partijen spelen. 

Geen opmerkingen: