dinsdag, april 19, 2022

Over Paleis het Loo

We lazen ergens dat Paleis Het Loo vanaf 15 april a.s. weer geopend is voor bezoekers. En dat het paleis duurzaam is gerenoveerd, de interieurs gerestaureerd en de vertrekken heringericht zijn. Mooi, na ruim drie jaar verstoken te zijn geweest van een bezoek aan dit populaire paleis, waren we uiteraard beniewd wat ze er van gemaakt hebben. Dus togen we afgelopen dinsdag met z'n drietjes richting Paleis Het Loo om het één en ander te gaan bekijken. Lekker weertje, lekker sfeertje, we hadden er zin in. en de verwachtingen waren, in iedergeval wat mij betreft, vrij hoog gespannen. 

Echter na het zien van de introfilm en de aansluitende tocht door de westelijke paleisroute, waren mijn verwachtingen al aardig getemperd. De herinrichting van de diverse ruimtes kan dan wel gereed zijn, maar vergeleken met de 'oude' inrichting was de belevingswaarde voor mij niet veranderd. En ik was niet de enige die dat zo beleefde. Een tegenvaller die we met koffie en appelgebak in de colonnade achter in de barokke paleistuin verwerkt hebben. Overigens kreeg ik tijdens de wandeling naar de colonnade niet de indruk dat de paleistuin al helemaal gereed was. Na de koffie wekte onze tocht door de oostelijke paleisroute ook al geen andere belevingswaarde op, ook al hadden we deze keer wel voor audiobegeleiding gekozen. Jammer zo'n geforceerde opening, wat mij betreft kom ik weleens een keer terug als alles klaar is, dus ook de nieuwe ondergrondse ruimten onder het opnieuw ingerichte voorplein en de horeca-vleugel. En dat zal zeker niet eerder zijn dan medio 2023! 

Om nou te zeggen dat ons bezoek aan het heropende Paleis Het Loo een echec-bezoek was gaat te ver. Het weertje en het sfeertje hield ons ondanks de tegenvallers onveranderd goed gemutst, we hadden er nog steeds zin in, vooral in iets te eten en te drinken. Het was 'tijd voor andere koffie' zal ik maar zeggen. Niet zo gek natuurlijk, het was ook al ver voorbij lunchtijd. Met de shuttlebus zijn we daarom naar 'Grand café Prins Hendrik Garage' gereden aan het Stallenplein. Alwaar we ons met een hapje en een drankje in het zonnetje een tijdlang goed hebben weten te vermaken. Dat was nog eens andere koffie!

Geen opmerkingen: