zaterdag, februari 19, 2022

Storm!

Waarom krijgen zware stormen in onze omgeving tegenwoordig een naam, vroeg ik mij af. Nou het schijnt zo te zijn dat uit onderzoek is gebleken, dat naamgeving bij het publiek het bewustzijn van gevaarlijk weer verhoogd. Een consistente boodschap beweegt mensen ertoe sneller actie te ondernemen om schade en letsel te voorkomen. Tja, what's a name? Voor mijzelf sprekend betwijfel ik of een naam mij sneller in actie doet komen, dan een simpele mededeling dat we windkracht 9 of meer kunnen verwachten.    

Storm Eunice die j.l. vrijdagmiddag en -avond over ons land raasde, dankt haar naam aan één van eerste klimaatwetenschappers t.w. de Amerikaanse natuurkundige Eunice Newton Foote (1819-1888). De naam is bij het samenstellen van de namenlijst voor het stormseizoen 2021-2022 ingebracht door het Nederlandse KNMI. Samen met de weerdiensten van Engeland en Ierland wordt sinds 2019 per seizoen een namenlijst gemaakt voor stormen in onze omgeving waarvoor code oranje of rood wordt afgegeven.

Ik las trouwens ergens dat de 18 jarige scholiere Eunice Storm uit Zeeland gisteren bijzonder verrast was door alle belangstelling voor haar naam.

Geen opmerkingen: