dinsdag, oktober 12, 2021

Figuurzagen

Aan reststukjes hout- en triplex hadden we geen gebrek in de werkplaats van mijn vader, (zie in mijn blogarchief stukje 'spelen en werken' van 2 maart 2014). Na schooltijd en in vakanties zat ik als 10 jarige veel te figuurzagen, vaak samen met mijn even oude neefje. We brachten eerst een leuke tekening, al of niet zelfgemaakt, middels een velletje carbonpapier over op een passend stukje triplex, waarna we m.b.v. een tafelbeugel en een plankje, een boortje en uiteraard een figuurzaag los gingen. Uren, soms dagen waren we aan het zagen, zo leuk vonden we het. Een dienblaadje, met een door het struikgewas stormend hert, op de huid gezeten door een stel jachthonden, heb ik destijds gemaakt voor mijn lieve jarige oma in Wapenveld. Ik heb het dienblaadje later terug gekregen, het ligt nu bij mij na bijna zeven decennia nog immer ergens in een laadje.

Geen opmerkingen: