zondag, juli 22, 2018

immer inspirerend landschap


De tentoonstelling 'Gelderland Grensland' in het CODA museum in Apeldoorn over vier eeuwen inspirerend landschap, voerde mij kriskras door de grootste provincie van Nederland. Van Hattem in het noorden tot Nijmegen in het zuiden en van de Achterhoek in het oosten tot Slot Loevestein in het westen. Prachtige landschapsschilderijen van de 16e tot ongeveer halverwege de 20e eeuw met rivieren, uiterwaarden, buurtschappen, vestingen, steden, heidevelden, bossen en de Zuiderzee als inspiratiebron. Behalve informatie over de achtergronden van de verschillende doeken m.b.v. borden aan de muur, werd het één en ander middels een film met de bekende kunsthistoricus prof. dr. Henk van Os (Harderwijk, 1938) nogeens uitgebreid verduidelijkt.
Reden voor mij om bepaalde schilderijen nogeens nader te bekijken. Het gekke was echter dat ik enkele schilderijen uit de film niet aan de wand terug kon vinden. Vreemd, zou het mogelijk zijn dat de film gemaakt is voor een eerdere tentoonstelling elders, over vier eeuwen inspirerend landschap, of kijk ik misschien niet goed? Maar ook een derde ronde gaf geen duidelijkheid. Enfin, evengoed een mooie tentoonstelling, zonder meer, maar ik voelde mij desalniettemin ook een beetje genomen!

Geen opmerkingen: