maandag, januari 15, 2018

muzikaal reisje langs de kaap


Een muzikaal reisje langs de Westkaap van Zuid-Afrika met het 'Khayelitsha United Mambazo Choir' samen met de Xhosa-zangeressen Lungiswa Plaatjies en Nomapostile Nyiki en de Afrikaanse rapper Jitsvinger. Dat leek mij wel wat, lekker onderuitgezakt in een comfortabel theaterstoeltje genieten van opzwepende ritmes, afgewisseld met fraaie ingetogen nummers uit een gebied dat bekend staat om zijn rijkdom aan talen, culturen en tradities. Ik las dat de cast zou worden begeleid door Dionys Breukers, een Nederlandse multi-instrumentalist, en dat de 'South African Road Trip-Celebrating Life', de titel van de voorstelling, zich zou afspelen tegen een podiumbreed video-decor met relevante filmbeelden over en van de Westkaap. Dat beloofde allemaal wat, vol verwachting klopte mijn hart!

Allerlei Zuid-Afrikaanse nummers kwamen in de ongeveer anderhalf uur durende voorstelling voorbij. Ik heb mij geen moment verveelt, prachtige nummers in wisselende bezetting, de ene keer uitbundig en aanstekelijk, de andere keer ingetogen en breekbaar. Allemaal tegen een achtergrond waarop Zuid-Afrikaanse beelden, citaten en soms vertalingen van de zang werden vertoond. Mooi gedaan allemaal!

En toch miste ik iets in de voorstelling. Mogelijk dat mijn plek in theater Veluvine er enigszins debet aan was. Ik zat hoog en aardig ver van het podium af, want behalve dat ik de teksten vaak niet verstond, waren de citaten en vertalingen op het podiumbrede video-decor voor mij ook vaak moeilijk leesbaar. Echter deze feiten vormden denk ik niet de hoofdzaak van mijn kritiek. Want de muziek vond ik niet alleen van hoog niveau maar ook goed invoelbaar, en dat is heel wat als je de tekst niet kan verstaan. Celebrating Life, ofwel het leven vieren is een nogal breed begrip. In de Westkaap van Zuid-Afrika, bekend om zijn rijkdom aan talen, culturen en tradities, zal toch ergens een rode draad lopen, een soort van groots gemene deler. Daar was ik benieuwd naar, maar ondanks dat rapper Jitsvinger op zijn manier zang en muziek af en toe in een context plaatste, heb ik die niet kunnen ontdekken. Ik vond 'South African Road Trip-Celebrating Life' uiteindelijk een mooie, maar summiere en moeilijk te duiden mix van van alles wat!


South African Road Trip - Celebrating Life from E Veldkamp on Vimeo.

Geen opmerkingen: