zaterdag, januari 06, 2018

over constructivistische kunst


We zijn onlangs naar een tentoonstelling geweest in Museum Belvédère in Heerenveen-Oranjewoud. Een tentoonstelling over constructivisme en de relaties en verbanden in die stroming tussen Belgische en Nederlandse kunstenaars in met name de eerste periode van het interbellum d.w.z. in de twintiger jaren van de vorige eeuw. De grote belangstelling die in Nederland uitgaat naar 'De Stijl' en kunstenaars als Piet Mondriaan (1872-1944), Theo van Doesburg (1883-1931) en Bart van der Leck (1876-1958) doet wel eens vergeten dat er ook andere brandhaarden van ‘nieuwe kunst’ waren. Juist in het Stijljaar 2017 vestigt Museum Belvédère naar eigen zeggen daarom voor het eerst de volle aandacht op de relaties tussen de z.g. 'zuivere beelding' in België en het 'constructivisme' in Noord-Nederland.
In de relaties tussen beide landen hebben de tijdschriften 'Het Overzicht' en 'De Driehoek' een belangrijke rol gespeeld. Onder aanvoering van redactieleden Jozef Peeters (1895-1960) en Michel Seuphor (1901-1999) bracht het kunstenaars samen uit Nederland en Vlaanderen. Onder hen bevonden zich Wobbe Alkema (1900-1984), Karel Maes (1900-1974), Jan van der Zee (1898-1988), Victor Servranckx (1897-1965) en Carel Willink (1900-1983). De tentoonstelling 'Constructivistische Verbanden' omvat werk en documenten van deze kunstenaars, maar ook van onder meer: Jozef Peeters, Felix de Boeck (1898-1995), Hendrik Werkman (1882-1945) en Thijs Rinsema (1877-1947). Een mooie, maar ook bijzondere tentoonstelling!

Geen opmerkingen: