vrijdag, januari 26, 2018

Het Schuitengat weer betont!


De Waddenzee is bekend om de natuurlijke morfologische ontwikkelingen in het gebied. Op de lagere school leerden we al dat de Waddeneilanden van nature constant aan de wandel zijn, net als alle banken in de Waddenzee die alleen bij laagwater te zien zijn. Door menselijk ingrijpen als o.m. zandsuppleties, aanpoot en aanleg van resp. helmgras en dijken houden we de Waddeneilanden tot nog toe aardig op hun plaats. Anders is dat met de banken in de Waddenzee, de vaarroutes worden door Rijkswaterstaat constant gecontroleerd. En zo nodig wordt er gebaggerd of/en worden de boeien verlegd. Eén van de bekendste probleemgebieden in deze is het Schuitengat, de aanlooproute naar de haven van West-Terschelling.

Het Schuitengat vormde tot midden jaren negentig de hoofdverbinding met het Stortemelk, dat naar zee leidt, en de Vliestroom, die het begin is van de vaargeulen naar Harlingen. Maar in de jaren negentig slibde het Schuitengat t.p.v. de doorgang naar het Stortemelk en de Vliestroom vrij snel dicht. Mijn schrikreactie toen ik daar destijds met m'n zeilbootje, meanderend van boei tot boei, de grond raakte omdat ik de verkeerde boeien met elkaar relateerde, staat mij nog helder voor de geest. Toen het met de veerboten echt niet meer te doen was, heeft Rijkswaterstaat nog een tijdje geprobeerd het Schuitengat middels baggeren open te houden, maar dat was vechten tegen de bierkaai, de natuur gaf zich niet gewonnen. Besloten werd de Slenk, een smalle geul van Schuitengat naar de Meep tussen de Groote Plaat en de Jacobs Ruggen uit te baggeren. Een klus die tot op de dag van vandaag moet worden ondergehouden om de haven van West-Terschelling voor de veerboot bereikbaar te houden.



De natuur is echter ook niet stil blijven staan, want het Schuitengat is sinds midden jaren negentig alweer aardig uitgesleten en officieel betont. Reeds enige tijd maakt de recreatievaart er weer gebruik van, en neemt ook de snel-veerboot bij hoogwater de kortere route vaak. Voor de 'Friesland', de langzame veerboot, is de opening in de afsluitende zandbank tussen het Schuitengat en de Vliestroom nog vaak te krap (moet minimaal 120 meter breed zijn) dus die neemt vooralsnog de Slenk. Nog een kwestie van tijd denk ik. Bovenstaand filmpje geeft een aardig beeld van dit prachtige en dynamische gebied. Je ziet het baggerschip in de Slenk aan het werk en veerboot 'Friesland' vanuit de Slenk het Schuitengat opdraaien, richting West-Terschelling!

Geen opmerkingen: