maandag, maart 13, 2017

de magie van einder en cadans


The South Coast from E Veldkamp on Vimeo.


Daxophone
De Daxophone, een uitvinding van de Duitse muzikant Hans Reichel (1949-2011) bestaat uit een met een strijkstok aangestreken stukje hout dat éénzijdig is ingeklemd. De klank van het stukje hout kan middels de dax in toonhoogte en klankkleur variëren. Het houten uiteinde dat aangestreken wordt met de strijkstok is verbonden met een versterkingselement dat de trilling van het hout omzet in een elektrisch signaal. Het instrument heeft een breed scala aan typische geluiden die vreemd genoeg vaak menselijk en/of dierlijk aandoen, van melodieus tot harde boeren en scheten of andere onsmakelijke geluiden, heel apart. Luister in mijn blogarchief maar eens naar 'Le Bal' in het gelijknamige stukje van 3 april 2013.
Een andere daxophone compositie van Hans Reichel is 'The South Coast Route'. Prachtig hoe in dit stuk het brede scala aan piep-knor- en kraakgeluiden in mijn verbeelding wordt gedragen door de ritmische cadans van de golven. Ik waande mij in de kuip op zee, starend naar verre horizonten. Ogenschijnlijk gebeurt er weinig, de cadans is slaapverwekkend evenals de vertrouwde geluiden van mijn scheepje. Maar het is wel pure magie!

Geen opmerkingen: