woensdag, oktober 26, 2016
...perikelen op het IJsselmeer
Hoewel vrij regelmatig, zijn het toch lang niet altijd de schippers van zeil- of motorjachten die de KNRM op het IJsselmeer soms handenvol werk bezorgen. De binnenvaartschippers kunnen er ook wat van. In bijna elk nummer van 'De Reddingboot', het lijfblad van de 'Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij' dat drie keer per jaar verschijnt, lees ik wel een verslag over malheur met een binnenvaartschip. Zo las ik onlangs in het laatste oktobernummer ook weer een verslag over een gezonken binnenvaartschip. De binnenvaarder van 110 meter lang en 11,5 meter breed was geladen met 3000 ton hoogovenslakken en voer met open ruim. Hoe haal je het in je hoofd om met zo'n lading zonder afdekluiken op ruim water te gaan varen. Er was slechts 6 Bft. uit westelijke richting voor nodig om de hele handel ergens tussen Enkhuizen en Stavoren op de zeebodem te krijgen. Het zich door overslaand water vullende ruim, ging het draagvermogen van de binnenvaarder uiteindelijk te boven. Een grove fout die best vaak gemaakt wordt!
Een hallucinerende gewaarwording trouwens, zo'n schip rechtstandig op de bodem van het ondiepe IJsselmeer. Stuurhut en andere hoge objecten nog net boven water. Zo voeren wij eens een keer, na in Urk te hebben overnacht, 's morgens vroeg het IJsselmeer op richting Stavoren en verder. Zagen we ineens een auto op het water staan, alsof ie zo weg kon rijden. Later hoorden we dat de met grind geladen binnenvaarder onder de auto 's nachts gezonken was door overslaand water. Had overigens wel luiken op maar ze niet goed vastgemaakt, een slordigheidje die ze dus duur is komen te staan. Ach ja, ook op het water vallen wel eens spaanders als er gewerkt wordt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten