zondag, november 19, 2006

Orpheus



Apeldoorn, zondagochtend half twaalf in schouwburg "Orpheus" met Joke, Herma en Roel. Het Gelders Orkest onder leiding van de Japanse dirigent Ken-ichiro Kobayashi met voor de pauze, pianoconcert nr. 1 in C, opus 15 van Ludwig van Beethoven met de 78 jarige van oorsprong Russische Bella Davidovich als soliste achter de piano, en na de pauze Symphonie fantastique, opus 14 van Hector Berlioz.
Het was een grandioos concert, zowel voor als na de pauze. Bij mij blijft dit nog wel een poosje hangen. Het virtuose pianospel van een 78 jarige! Hoe zo met pensioen? En dan de spetterende dynamiek in het voor mij minder bekende stuk van Berlioz, die was weer van een heel andere orde. Het orkest was bij dit stuk volgens mij in volledige bezetting komen opdraven, met behalve de gebruikelijke violen, cello's, bassen en contrabassen ook alle soorten van blaasinstrumenten, harpen en een slagwerksessie waar je so wie so al stil van werd, pauken, bekkens, triangels, trommels en zelfs een klokkenspel. Het was in één woord prachtig!

De Apeldoornse schouwburg is in de zestiger jaren door de architecten Bijvoet en Holt ontworpen. In maart 1965 werd de schouwburg onder de naam "Orpheus" geopend. (De naam Orpheus is afkomstig uit de griekse mythologie, hij was een zanger die zo mooi kon zingen, dat iedereen in vervoering raakte.) Er was van meet af aan kritiek op de akoestiek van de grote zaal, het Gelders Orkest wilde er zelfs een tijd lang niet meer spelen, maar na diverse aanpassingen kwam ook aan die periode een eind, al bleef het een beetje aanmodderen met het gebouw.

Maar dat is nu allemaal verleden tijd. Begin jaren 2000 kreeg architect Herman Hertzberger opdracht om een ontwerp te maken voor diverse eigentijdse aanpassingen en een forse uitbreiding van het schouwburgcomplex met o.a. een nieuwe concertzaal.
De nieuwe concertzaal is sinds eind 2004 in gebruik, het is een prachtige zaal. De zaalakoestiek is voortreffelijk, dit mede door toedoen van het wereldbekende New Yorkse adviesbureau op dit gebied ARTEC Consultants. Alles werd uit de kast gehaald om deze keer akoestische problemen te voorkomen. En dat is gelukt, de zaalakoestiek is bovendien zo universeel dat deze geschikt is voor zowel klassieke concerten als musicals, balletten, opera's en cabaret.

Nogmaals, het was een prachtig concert vanmorgen in een prachtige ambiance, ik was er een poosje stil van!
Ergens in de volgende maand gaan we hier weer naar toe, maar dan naar cabaret, ook daar kan ik me nu al weer op verheugen.

Geen opmerkingen: