maandag, augustus 12, 2024

Spinnen en insecten

Bij het maken van een nieuwe afrasting moest ik me nog al eens door dicht struikgewas met veel spinrag wurmen. Heel veel spinrag, van prachtig gespannen wielwebben tot dichtgeweven, meer horizontale matwebben, waarvan de bruut verstoorde bewoners, meestal kruisspinnen, me soms in m'n nek kriebelden. Ik vroeg me ineens af of er niet meer spinnen waren dan andere jaren, en zo ja, of dat mogelijk niet de oorzaak kon zijn, dat ik dit jaar in onze tuin tot nu toe relatief weinig insecten heb gezien. Lijkt mij bij nader inzien eerlijk gezegd sterk, want ze zullen elkaar hoe dan ook echt wel in evenwicht houden! 

Volgens experts op dit gebied is stikstofvervuiling, intensivering van het landschapsgebruik en vermoedelijk ook grootschalig gebruik van insecticiden toch echt de oorzaak van de afname van insecten (en spinnen). De gevolgen van recente weersextremen komen daar nog bovenop!

Geen opmerkingen: