zondag, augustus 04, 2024

Boeddha

Op TV zie ik wel eens een KRO-NVRV programma met Joris Linssen dat 'Boeddha in de polder' heet. Joris Linssen onderzoekt in dit programma de verandering en Nederlandse kijk op het leven onder invloed van de Boeddhistische blik en spiritualiteit. Hij gaat in gesprek met bekende en onbekende Nederlanders die de oosterse filosofie hebben ontdekt en een (persoonlijke) crisis hebben weten te transformeren. Wat kan deze levenswijze ons brengen, met name in deze uitdagende tijd? Is het voor iedereen haalbaar om gelukkig en verlicht door het leven te gaan? Een bijzonder programma, maar aan mij persoonlijk niet erg besteed. Met kabouters heb ik immers ook niks! Hoewel? 

Jaren geleden kreeg ik bovenstaande Boeddha van een kennisje, met de boodschap dat deze voor geluk, blijheid, succes. welvaart en voorspoed staat. Een lief en mooi symbolisch cadeautje met een bijzondere betekenis dus. Het gaat goed, terwijl de Boeddha sinds decennia op mijn bureau staat. Toch bijzonder, die symbolische waarde, terwijl ik er verder zo weinig betekenis aan hecht. 

Geen opmerkingen: