woensdag, juli 03, 2024

Vlerkprauwen

Bijna dertig jaar geleden kocht ik in IndonesiĆ« dit Prism batikdoekje van ca. 1,9 x 0,9 meter in een studio in Yogyakarta. Vlerkprauwen, (een prauw met aan beide zijden bamboevlerken tegen het omslaan) zoals ik ze eerder met hun kleurrijke zeiltjes bijvoorbeeld ook in natura op Bali en Lombok had gezien. Een mooi plaatje, helemaal voor zeilliefhebbers. 

Ooit heeft het batikdoekje een tijdje in de woonkamer gehangen, maar op een gegeven moment is het verhuist naar de bergruimte, en raakte het voor lange tijd uitzicht. Maar onlangs kwam ik het tijdens een grote schoonmaakbeurt weer eens tegen, en stond ik voor de keus houden of weg ermee. 

Het is houden geworden, maar het hangt nu wel in de garage. Voor hoelang weet ik niet, we zullen zien. Het hangt niet in de weg en het eet geen brood, dus het zal wel lang zijn. Om het batikdoekje wat meer in zijn context te plaatsen heb ik er de Toppie (inheems hoofddeksel van geweven bamboe) voor gehangen, want die bleef hier anders, zelfs na al die jaren, ook maar rond slingeren.

Geen opmerkingen: