vrijdag, februari 23, 2024

Een frisse wind!

In de tentoonstelling 'Frisse wind. Impressionisme van het Noorden' in Singer Laren zag ik bovenstaand schilderij uit 1908 van de Deense schilder/beeldhouwer Laurits Tuxen (1853-1927). Een olieverf op doek met de naam 'Frisse junidag op Skagen'. Prachtig, wolken tot aan de kim die het woelige zeewater afwisselend belichten en beschaduwen. Ik vond het beslist één van de mooiere impressionistische werken van de tentoonstelling, compositie, kleur, verte, dynamiek, alles zit erin, prachtig!

Minder mooi was de drukte in het museum. Ondanks een z.g. tijdslot krioelde het van bezoekers. Voor praktisch elk schilderij stond wel een muur van bejaarde kijkers. Niks voor mij, hoewel ik ook tot de categorie behoor. Hoe dan ook, er ging in het gedrang wat mij betreft een hoop kijkplezier verloren in deze inhoudelijk prachtige tentoonstelling. Het was niet anders, maar uiteindelijk werd ik buiten na afloop blij verrast door een frisse wind. Want daar was ik echt aan toe geraakt.

Geen opmerkingen: