zaterdag, maart 23, 2019

zie glaskunst in optima forma


Ik kan mij voor de expositie van de Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly (1941) nauwelijks een betere locatie voorstellen dan het bontgekleurde spectaculaire Groninger Museum in Groningen. Het in 1994 geopende postmoderne museumgebouw, ontworpen door de Italiaanse architect Allessandro Mendini (1931-2019), dat ik opzich nog steeds de moeite van een bezoek waard vindt, is momenteel veranderd in een veelkleurig glaspaleis. In de kunst- en museumwereld word glaskunst vaak min of meer als een B-kunst gezien, maar daar is wat ons betreft bij CHIHULY in Groningen geen sprake van. Twee complete verdiepingen en een deel van de buitenruimte van het museum zijn ingericht met de wonderlijkste glazen kunstwerken van de Amerikaanse kunstenaar. We hebben er een eindje voor moeten rijden, maar het was de moeite meer dan waard!

1 opmerking:

Cigale zei

Hallo Evert, Leuk dat je zo enthousiast bent over Chihuly, dat waren wij ook, wij bezochten de tentoonstelling al begin januari.Ik "spiek" altijd op jouw blog of ik nog een leuk museum of een leuke wandeling heb gemist. En je geeft altijd wat extra informatie, ook leuk, want op mijn eigen blog plaats ik meestal alleen foto's.

Groeten en tot een volgend blogbezoek!