vrijdag, januari 18, 2019

Over een kat in de zak kopen.


Wat er bij Rijkswaterstaat aan de hand is weet ik niet, want ze blunderen wat af daar. In 2015 was er het debacle met twee nutteloze speedboten die na oplevering niet geschikt bleken voor het doel waarvoor ze werden aangeschaft. De speedboten, bedoeld voor de Kustwacht, bleken niet in staat om op hoge snelheid door golven te varen. Omdat ze gebruikt zouden worden op de Noordzee, waar bijna altijd golven zijn, werden de boten à 1,1 miljoen niet in gebruik genomen en moest er een nieuwe aanbesteding worden gestart.

En nu las ik onlangs weer dat ze drie nieuwe vaartuigen voor o.m. de vaarwegmarkering, kosten 26,3 miljoen euro, door een ontwerpfout niet in gebruik kunnen nemen. De drie schepen t.w. de Merwestroom, Waddenstroom en Scheldestroom hebben bij nader inzien een te grote diepgang en een belemmerde zichtlijn vanuit de stuurhut. De z.g. MPV-30 schepen (multi-purpose vessels) zouden voor meerdere doelen worden ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en de Noordzee tot dertig mijl uit de Nederlandse kust. Het was de bedoeling dat het eerste schip eind 2018 in gebruik zou worden genomen. Maar de veiligheid is ontoereikend, schreef minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) onlangs aan de Tweede Kamer, dus dat ging even niet door.



Om de problemen op te lossen, wat m.b.t. de diepgang nog niet zo eenvoudig is, moet het scheepsontwerp worden aangepast. Wat dit allemaal weer gaat kosten en hoe lang het gaat duren om dit op te lossen, is nog de vraag. Op dit moment wordt onderzocht wie aansprakelijk is en op wie de extra kosten kunnen worden verhaald: de bouwer t.w. scheepswerf Bijlsma Wartena of de opdrachtgever t.w. Rijkswaterstaat. Bij het ontwerp en de bouw van de MPV-30 stond duurzaamheid voorop. Kennelijk hebben ze aan het duurzaamheidsproces zoveel energie en aandacht besteed, dat ze daarbij primaire aandachtspunten m.b.t. de praktische werkbaarheid van de MPV-30 uit het oog zijn verloren. Erg onprofessioneel, wat een geblunder! 't Is haast niet te geloven dat geen van de partijen de problemen tijdens het ontwerp- en uitvoeringsproces heeft opgemerkt. Dat blijkt ook nog eens uit bovenstaand filmpje, waarin de tewaterlating met trots en de nodige aplomb wordt gebracht.

Om nieuwe debacles te voorkomen, worden plannen voor de vervanging van andere schepen nog eens grondig gecheckt, voordat bedrijven zich mogen melden om ze te bouwen, meldt minister Cora van Nieuwenhuizen. In totaal vervangt de Rijksrederij de komende jaren zo'n 20 schepen omdat die aan het eind van hun levensduur zijn.

1 opmerking:

joke van Doggenaar zei

Ze waren te vroeg trots.