maandag, december 23, 2013
linke soep
Op de Solent heb ik wel eens gezeild, zie o.a. mijn stukje 'The Solent' van 12 november 2008. Een prachtig zeilgebied, het ultieme zeilgebied kan je wel zeggen. Volgens mij is iedereen in die regio wel min of meer zeil gek. Zeilregatta's worden vanaf de kant door vele honderden toeschouwers gevolgd. Dat maak je hier niet gauw mee, ja met Skutsjesilen in Friesland misschien of tijdens 'Sail Amsterdam' maar dat is wat anders.
De Solent is ook een druk vaargebied. De nabij gelegen grote havenplaatsen Southampton en Portsmouth zorgen natuurlijk voor veel vrachtverkeer op de Solent. Ik heb altijd veel respect voor die stalen reuzen met de afmetingen van een flatgebouw. In principe ga ik er altijd achterlangs, tenzij het overduidelijk anders kan. Maar de zeilfanaten in onderstaand filmpje dachten daar kennelijk iets anders over. Die gingen praktisch letterlijk 'voor de dood of de gladiolen' door een alleszins onverantwoord risico te nemen.
Al op de eerste wedstrijddag van de Cowes Week 2011 kwam de 'Atlanta van Chester' een zeiljacht van ca. 10 meter lang in aanvaring met de 235 meter lange shuttletanker 'Hanne Knutsen'. Het jachtje met negen!? bemanningsleden aan boord wilde ondanks aanhoudende waarschuwingen van de tanker nog even snel voor de boeg langs zeilen. Maar dat bekwam ze slecht, alhoewel, het had nog veel slechter kunnen aflopen als ze naar beneden gevaren waren. Behalve veel materiƫle schade waren er slechts twee lichtgewonden, maar dan waren er vrijwel zeker slachtoffers gevallen. Op de video is duidelijk te zien hoe het zeiljacht voorlangs de boeg schuift en vervolgens aan bakboord met zijn tuig achter het anker van de tanker blijft haken waardoor de mast het begeeft.
De tanker had in dit geval voorrang, dat is wel duidelijk. De tanker kon in dit vaarwater geen kant op, en zo'n kolos eventjes afremmen kan je vergeten. De lengte van de remweg hangt van een aantal factoren af o.a. van de stroming, van wel of geen lading en van de snelheid, maar zulke schepen hebben doorgaans wel 2 tot 5 mijl nodig om tot stilstand te komen. Overigens is het niet zo dat op zee een zeeschip altijd voorrang heeft. Buiten de vaargeulen en vaarroutes hebben op zee zeiljachten voorrang op motorschepen. Maar aan de andere kant geldt er ook nog zoiets als de eis van 'goed zeemanschap' wat betekent dat een schipper, ook al heeft deze formeel voorrang, verplicht is er alles aan te doen om een aanvaring te voorkomen!
Ook zo bekeken zat de schipper van het zeiljacht dus goed fout. Nogmaals, ze zullen op het jacht vast in de handen geknepen hebben dat ze dit hachelijke incident met z'n allen hebben overleefd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Wat een risico nemen ze dat is
dat is niet normaal.
Een reactie posten