zondag, oktober 05, 2008

Afsluitdijk



Vorig jaar bestond de Afsluitdijk in zijn huidige vorm 75 jaar, een gedenkwaardig feit dat in het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen is gevierd met de tentoonstelling 'De Dijk' (zie ook blogspot 'Zuiderzeemuseum' d.d. 18/2'07). Onlangs kwam mij middels het magazine over het waddengebied 'Wadden' genaamd, een aantal plannen onder ogen wat er mogelijk in de toekomst allemaal met de dijk kan/gaat gebeuren.

De stelling is, dat de dijk conform de huidige norm niet meer helemaal veilig is. En, omdat het zeewater door het veranderende klimaat stijgt, moet er nu echt iets gebeuren! De dijk hoger maken bijvoorbeeld, of iets anders slims. De regering denkt dat je allerlei spannende dingen met de Afsluitdijk kunt doen. Maar wat precies? Een aantal ontwerpers en bouwbedrijven werd gevraagd hierover eens na te denken. En dat hebben ze zich geen twee keer laten zeggen!

Acht plannen zijn er afgelopen zomer gepresenteerd. Veel over duurzame energie, zoals getijdencentrales, waarin eb- en vloedstromen worden omgezet in elektriciteit. Maar ook aan de natuur is gedacht. Zo zou er een kwelder aangelegd kunnen worden aan de kant van de waddenzee. Of een open verbinding tussen het zoete en zoute water. Maar ook was er sprake van een plan om woningen te bouwen in het dijklichaam. De plannen werden vaak in combinatie met recreatieplannen gebracht. Wandelen boven op de dijk, een vlonderpad langs het IJsselmeer, jachthavens etc. En m.b.t. het openbare vervoer werd de elektrische superbus (plan Wubbo Ockels-TU Delft) genoemd, die je met een snelheid van 250 km per uur naar de overkant kan brengen. Wat het allemaal gaat worden is nog een poosje de vraag, maar indrukwekkend wordt het zeker!

Als het over de Afsluitdijk gaat, komt er steevast een herinnering bij mij boven uit de tijd toen ik een jaar of 15 was. Na, een vooral door het slechte weer nogal in het water gevallen kampeervakantie op Terschelling, hadden mijn vriendje H en ik het plan opgevat om in 3 à 4 dagen via de Afsluitdijk, de Noord-Hollandse duinen, Amsterdam, het Gooi en de Veluwe terug te fietsen naar ons ouderlijk huis in Wezep. Maar halverwege de ongenaakbare Afsluitdijk barste de bom, fietsend tegen wind en regen, kregen we een ontzettende heibel over de eerst volgende plaats van overnachting. Mijn vriendje wilde door fietsen naar Petten, waar een tante van hem woonde, en ik wilde zodra we aan de overkant waren op de eerste de beste camping mijn tent opslaan. De ruzie liep zo hoog op dat, toen we eenmaal in Den Oever waren, we de fietsen stilzwijgend op eigen spullen hebben overgeladen, en we elk ons weegs zijn gegaan. Einde vriendschap, we hebben elkaar nooit meer gezien of gesproken!
Mijn fiets heb ik in Den Oever bij Van Gend & Loos gebracht, en per openbaar vervoer heb ik de reis voortgezet. Nog dezelfde avond, of eigenlijk was het al middernacht, kwam ik thuis en heb ik om binnen te kunnen komen, mijn verbouwereerde ouders middels steentjes tegen hun slaapkamerraam moeten wekken.

En zo zie je maar wat de Afsluitdijk allemaal niet kan veroorzaken!


Zeker is dat de Afsluidijk, of eigenlijk Afsluitdam, je hebt immers aan beide zijden water, er over enkele decennia heel anders bij zal liggen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Afsluitdijk is altijd wind tegen.
Ben ooit een keer van huis "weggelopen"
Zou wel "even" op de fiets naar Purmerend.
Het waaide zo hard dat ik maar weer ben omgedraaid.
Aangeklopt bij de sluiswachter, ouders gebeld, fiets in de auto en weer naar huis.
Groetjes Fonneke