woensdag, oktober 18, 2017

In het mooie nw. Singer Laren


Begin april stond vanwege de verbouwing en nieuwbouw van Singer Laren alles nog op z'n kop, (zie stukje 'foto's in en rond Singer Laren' van j.l. 6 april,) en eind juni hadden we samen met nog een handjevol vroege vogels een primeurtje, bij toeval waren we de eersten die via de nieuwe, maar nog niet geheel voltooide gezamenlijke entree/foyer het museum betraden, (Zie stukje 'Cubaanse kunst in het Singer' van j.l. 28 juni.)

Gisteren waren we weer in het inmiddels op j.l. 6 september geopende theater/museumcomplex. Nu geen open liggende bestratingen meer en lawaaiige bouwactiviteiten, maar wel een lange rij voor de balie. De vorige week geopende tentoonstelling 'Mooiste Modernisten. Haagse school tot de Stijl' trok zo te zien nogal wat belangstelling. En terecht wat ons betreft, het was prachtig. De tentoonstelling viert feitelijk de bloei van de Nederlandse kunst in de periode 1870-1930. Rond 1870 kwamen hier economie, wetenschap en cultuur weer tot grote bloei. Decennialang had de Nederlandse kunst weer een eigen gezicht en kende ze succes tot ver buiten de landsgrenzen. De tentoonstelling laat het ontstaan zien van de moderne Nederlandse schilderkunst. Van de Haagse, Amsterdamse en Larense School en de ontwikkeling van diverse avant-garde stromingen als pointillisme, luminisme, kubisme, De Stijl en het expressionisme, een behoorlijk uitgebreide tentoonstelling dus!

In de collage zijn de volgende schilders te zien t.w. 1. Ferdinand Hart Nibbrig 1866-1915 'Op de duinen in Zandvoort' 1892. 2. Leo Gestel 1881-1943 'Liggend naakt' 1913. 3. Kees van Dongen 1877-1968 'Het blauwe hoedje' 1937. 4. Isaac Israels 1865-1934 'Vrouw in strandstoel'. 5. Jozef Israƫls 1824-1911 'Meisje wachtend in de duinen'.

Geen opmerkingen: