zaterdag, januari 23, 2021

De heuvel die we beklimmen!


De inauguratie van Joe Biden heb ik op tv gezien. Ondanks alle spanningen rond dit festijn een feestelijk gebeuren. Daarvoor had ik het vertrek van Donald Trump gezien, ook een feestelijk gebeuren, Ik zag hem wegvliegen, de pathologische leugenaar, ik kan niet begrijpen dat zoveel Amerikanen nog op die ouwe psychopaat hebben gestemd. Wat is er eigenlijk aan de hand in Amerika? Maar goed hij is weg! Nog één keer mocht hij met de Air Force One naar zijn geliefde golfterreintje in Florida, waar hij voorlopig ook zal blijven heb ik begrepen. Al hoop ik echter voorgoed, een Hole in One van formaat!

Wat mij tot tranen toe ontroerde was het optreden na de inauguratie van de 22-jarige Amanda Gorman. Prachtig hoe zij haar zelfgeschreven gedicht 'The Hill We Climb' voordroeg. Een gedicht over een nieuw tijdperk van hoop en saamhorigheid, maar ook een gedicht waarin de donkere dagen van de afgelopen tijd niet werden geschuwd. In één klap dacht ik weer, kijk, dit is óók Amerika! Een Amerika waarin ik weer kan en wil geloven, jong, vitaal en veerkrachtig!

De eerste zinnen van 'The Hill We Climb' 

When day comes we ask ourselves, 
where can we find light in this never-ending shade? 
The loss we carry, 
a sea we must wade 
We’ve braved the belly of the beast 
We’ve learned that quiet isn’t always peace 
And the norms and notions 
of what just is 
Isn’t always just-ice 
And yet the dawn is ours 
before we knew it 
Somehow we do it 
Somehow we’ve weathered and witnessed 
a nation that isn’t broken 
but simply unfinished 
We the successors of a country and a time 
Where a skinny Black girl 
descended from slaves and raised by a single mother 
can dream of becoming president 
only to find herself reciting for one

Geen opmerkingen: