zondag, juni 23, 2013

5e zondag p.m.


Zondag 26 mei j.l. hadden we de 5e zondag p.m. bij A en M in Zwolle. Een gezamelijke actieviteit die we als broers en zussen met aanhang bij toerbeurten om de drie maanden organiseren. Eigenlijk een proef waar we met z'n vijven een jaar geleden mee begonnen zijn, maar die mogelijk tot een traditie kan uitgroeien. A en M waren voorlopig de laatste, daarna was iedereen aan de beurt geweest. (zie mijn stukjes 1e, 2e, 3e en 4e zondag p.m. van resp. 7/5'12, 28/8'12, 27/11'12 en 25/2'13) Daarna zouden we elkaar laten weten of we er mee door willen gaan of niet, ben benieuwd!

De wandeling na de koffie door het prachtige IJssellandschap, voerde ons ook nog langs de volkstuin waar A en M volgens eigen zeggen al jaren met plezier hun onbespoten waar verbouwen. Op de dijk zagen we aan de overkant van de IJssel in de verte het historische stadje Hattem liggen. Een panorama dat volgens mij van hieruit gezien al eeuwen onveranderd is gebleven. Toch lazen we op een groot billboard dat de rivier meer ruimte moet krijgen. Een aantal eeuwenoude boerderijen in de uiterwaarden moet verdwijnen, enkele zullen blijven staan en zullen in geruïneerde staat aan flora en fauna worden overgeleverd. Of deze gang van zaken extra ruimte voor de rivier oplevert waag ik te betwijfelen. De boeren in de uiterwaarden leven en werken daar al eeuwen in harmonie met de natuur, en accepteren al die jaren al dat de wassende rivier bij tijd en wijle hun land aan het oog onttrekt!

De huidige staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken zei in de onlangs gehouden z.g. Natuurtop het volgende:
''Ik denk dat er nog veel winst is te halen uit de slimme combinatie van natuur en andere economische belangen''
Het lijkt me niet bepaald een nieuwe visie, zeker niet m.b.t. bovengenoemd onderwerp.



De nieuwe spoorbrug, onderdeel van de lijn Amersfoort-Zwolle en de Hanzelijn, vind ik een plaatje. Aanvankelijk moest ik wel wennen aan de rode kleur, te prominent dacht ik eerst. Maar nu vind ik die juist prachtig, het accentueert de slanke lijn van de brug in het landschap. Eenmaal weer thuis bij A en M was er uiteraard een drankje en een hapje, een niet te versmaden bezigheid in ons clubje, waar we ons zeker na zo'n wandeling altijd met plezier aan overgeven.

Goed sfeertje dus, en toen tijdens het diner de driemaandelijkse bijeenkomsten ter sprake werden gebracht, was iedereen het er over eens dat we daar beslist mee door moeten gaan. Derhalve, op 25 augustus a.s. is nummer één weer aan de beurt!

Geen opmerkingen: