Het tiendaagse Mahler Festival 2025 in Het Concertgebouw in Amsterdam zit er bijna op. Lang niet alles heb ik gehoord of gezien, maar Mahlers 6e symfonie, uitgevoerd door het Chicago Symphony Orchestra onder begeleiding van dirigent Jaap
van Zweden heb ik afgelopen woensdag op TV helemaal kunnen volgen. Een mooie, overrompelende en spectaculaire beleving van ruim 80 minuten lang!
In de Volkskrant las ik onlangs onderstaande recensie van ene Jenny Camilleri over deze uitvoering, waar ik me aardig in vinden kon:
Mahlers donkerste symfonie
belooft geen verlossing, en die
intensiteit klinkt door in de
geweldige regie van Van Zweden.
Onze trommelvliezen kunnen af
en toe de decibellen amper aan,
maar daarom zijn we hier, voor de
beroemde blakende koperblazers
van het Chicago Symphony
Orchestra (CSO).
Opgehitst door
een imposante falanx van slagwerk
rukken ze in de opening van
Mahlers Zesde symfonie onverschrokken
op. We zitten meteen op
het puntje van onze stoel.
Het CSO is het enige Amerikaanse
orkest op het Mahler Festival.
Vanaf 2027 zal het zijn chefdirigent,
Klaus Mäkelä, delen met het
Concertgebouworkest, maar vandaag
staat voor de gasten uit Chicago
Nederlands beroemdste levende
dirigent, Jaap van Zweden.
Mahlers donkerste symfonie
belooft geen hoop, verlossing of
paradijs. De mens strijdt heldhaftig
tegen het noodlot en verliest, in dit
geval in een reeks glorieus gespeelde
gevechten, door Van Zweden
met militaire precisie geregisseerd.
Tussen het geweld van het openingsdeel
zetten warmbloedige
strijkers het Almathema
in,
genoemd naar Mahlers echtgenote.
Het voelt eerder als een wanhopige
smeekbede dan een liefdesverklaring.
Het Scherzo is een nachtmerrie
geschilderd in verschroeiend felle
kleuren door balkende houtblazers
en heulende hoorns, met het
waggelende menuet als een surrealistisch
tussenspel. Van Zwedens
dirigeerstok vliegt uit zijn hand,
een violist raapt hem op. Iedereen
speelt onverstoord door.
Glimmende violen bieden respijt
in het Andante, maar de troostzoekende
hoboen
hoornsolo’s
klinken slechts als een luchtspiegeling
van geluk, ver en onbereikbaar.
Het slotdeel is een overrompelend
klankspektakel. De held
voert een titanische strijd, maar
wordt geveld door de gigantische
houten Mahlerhamer. De twee
verpletterende slagen moet je echt
live horen; opnames kunnen
onmogelijk het hartverlammende
schrikeffect weergeven. Jenny Camilleri.
Mahlers 6e symfonie door het Chicago
Symphony Orchestra
o.l.v. Jaap van
Zweden
14/5, Concertgebouw,
Amsterdam.
Terugluisteren via
NPO Klassiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten