donderdag, februari 01, 2018

sublieme momenten en meer


Pas de film 'Het leven is vurrukkulluk' gezien, een film van Frans Weisz naar de gelijknamige en eerste roman van Remco Campert uit 1961. In de hoofdrollen Reinout Scholten van Aschat als Mees, Géza Weisz als Boelie en Romy Louise Lauwers als Panda. Campert lees ik graag, behalve zijn eerste roman heb ik in de loop der jaren het één en ander aan proza en poëzie van hem gelezen, en ook zijn columns in o.a. de Volkskrant lees ik graag. Vooral de satirische en op mijn lachspieren werkende stukjes over 'Somberman', waarin hij zo min mogelijk in aanraking wil komen met tevredenheid, blijdschap en geluk. Je moet denk ik van goede huizen komen om het enorme oeuvre van schrijver, dichter en columnist Remco Campert (1929) te kunnen evenaren. Ik was dan ook heel benieuwd naar Frans Weisz cineastische vertolking van Campert's eerste roman uit 1961.

Het thema van Campert's geraffineerd geschreven roman, is een dag uit het leven van jongeren in de jaren vijftig, begin jaren zestig, in het vrije, welgestelde milieu van Oud-Zuid in Amsterdam. Treffend zet Campert in zijn voorwoord de sfeer neer van zijn roman middels een strofe uit het gedicht 'Het tuinfeest' van Martinus Nijhoff (1894-1953) t.w. Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, Geenszins om liefde, maar om de sublieme Momenten en het sentiment daartussen. 'Het leven is vurrukkulluk' is dus genieten, al is lang niet alles rozengeur en maneschijn.

Van het leven genieten is uiteraard ook het thema van de verfilming van Campert's roman. Het 'vurrukkullukke' element in de film viel mij echter tegen, al is de film ongetwijfeld met zorg en liefde gemaakt. Wat ik eigenlijk had kunnen verwachten weet ik ook niet echt, maar toch zeker wel een sprankelende en boeiende kijk op eerdergenoemd boekthema. Een bevrijdende blik van bovenaf op al dat gedoe daar beneden, zal ik maar zeggen. Sporadisch lukte dat af en toe best, maar in het algemeen vond ik dat de film zich tamelijk oubollig en chaotisch naar het einde sleepte!

Geen opmerkingen: