woensdag, oktober 11, 2017

een rommelig museumbezoek


Wat een prachtig museum is het toch. Ik heb het over Museum De Fundatie in Zwolle, en dan in het bijzonder over het gebouw. Hoe Bierman Henket architecten er in geslaagd zijn het voormalige, in 1838 door de architect Eduard Louis de Coninck in neoclassicistische stijl ontworpen gerechtsgebouw aan de Blijmarkt, om te toveren tot een eigentijdse kunstkathedraal. Ooit heb ik weleens beweert dat een museum er voor de collectie is en de collectie niet voor het museum. M.a.w. de aandacht voor de architectuur van het gebouw mag de aandacht voor de kunstcollectie niet afleiden. Geneuzel dus, mooie kunst komt prima tot z'n recht in een mooi gebouw, en andersom idem dito, voorbeelden te over!

Goed, het kunstkathedraaltje aan de Blijmarkt kennen we inmiddels aardig goed, we kwamen gisteren dan ook primair voor de collectie. Maar kennelijk hadden we thuis iets over het hoofd gezien. We kregen deze keer vrij toegang via de achterdeur. Alleen de begane grond en de derde verdieping was al geopend voor het publiek, de overige verdiepingen waren ze nog aan het inrichten voor de expositie die zaterdag a.s. pas officieel geopend wordt. We waren veel te vroeg, beperkte expositie nog, mogelijk dat ik daarom weer eens wat uitgebreider naar de details van het gebouw heb gekeken.


Wat we alvast gezien hebben is de tentoonstelling 'Red Utopia' van Jan Banning. Een fotoserie van na de val van de muur en de desintegratie van de Sovjet-Unie. Het communisme lijkt weggeraakt in de vergetelheid van de geschiedenis. De tentoonstelling 'Onder Hollandse helden' van Frénk van der Linden ging over hoe een journalistiek portret zich verhoudt tot een kunstportret. Zit bijvoorbeeld bij een journalistiek portret ook de hand van de maker 'in het doek'? Verder hebben we werk gezien van Markus Matthias Krüger (1981) in 'Hortus'. Buitengewone landschappen, bomen die door daken breken of in de fik vliegen. En in 'Dromos, 25 jaar schilderijen 1993-2018' hebben we werk gezien van Neo Rauch (1960) één van de belangrijkste kunstenaars van dit moment. Maar wat ouder werk zoals een bootje bij de Sluizen bij Katwijk, een werkje uit 1898 van Jan Toorop, mocht er ook zijn. Evenzo Molen 'Le blute-fin' van Vincent van Goghuit uit 1886 en 'Liggend naakt' uit 1919 van Jan Sluijters. Mooi allemaal, ondanks het rommelige sfeertje hebben we toch weer genoten in Museum De Fundatie.

Geen opmerkingen: