vrijdag, september 29, 2017

spullen met een geschiedenis


Of ik zin had om mee te gaan naar de nieuwe ViNT in Amersfoort. Nieuwe ViNT in Amersfoort? Ja een nieuwe verzamelplek van enthousiast participerende ondernemers, waaronder Wim, met liefde voor vintage, design en industriële meubels. Je bedoeld zo'n verzamelplek van ouwe troep waarop ze voor de prijs over het paard getilde predicaten hebben geplakt, nee dank je, daar heb ik echt geen zin in. Ach doe niet zo negatief zeg, ga dan gewoon even mee om Wim een riem onder het hart te steken. Hij stelt het zeer op prijs als we zijn nieuwe toko even komen bekijken. Oké, ik ga al mee. En zo slofte ik even later in Amersfoort toch langs totaal 1280 vierkante meter vintage, design en z.g. unieke industriële stukken.

ViNT Amersfoort is geen standaard vintage winkel. Het begrip Vintage is een op zichzelf staande trend, het heeft een sterke associatie met nieuwe gebruikte kleding. Vintage en uniciteit gaan in een adem samen, er zijn geen honderdtallen van hetzelfde exemplaar in omloop. Maar in Amersfoort is het dus niet alleen kleding wat de klok slaat. De diverse ondernemers daar hebben behalve vintage een vracht aan allerlei ouwe industriële spullen onder één dak samen gebracht. Zelf zeggen ze daar 'We hebben hier alles wat al ergens geleefd heeft onder één dak'.

Nou mooi hoor, ik kan niet ontkennen dat ik bij het zien van bepaalde spullen soms werd overvallen door een vleugje nostalgie, maar daar bleef het wat mij betreft wel bij, ik heb er verder weinig mee. Ik ontleen meer plezier aan hedendaagse gebruiksspullen en het bedenken en creëren ervan. Dat neemt echter niet weg dat ik Wim en alle andere ondernemers van ViNT Amersfoort langs deze weg succes en goede zaken toewens!

Geen opmerkingen: