zaterdag, juli 15, 2017

een mooi zeilbootje gescoord


Dat de ruim 7 meter lange 'Dolphin' geen nieuw zeiljachtje is, is te zien. De motor is volgens Bartjens van 1972, de rest schat ik ook op 45 jaar. De 'Dolphin' is dus nog in de kracht van haar leven! Even een opkapbeurtje, en zeilen met die schuit, en dat zal volgens mij, gezien de vorm van het onderwaterschip, heel goed gaan. Het is een Duitse Marina, een merk waar ik eerlijk gezegd nooit van gehoord had, maar dat zegt natuurlijk niks. Na de zeilpret met de Middellandse zeejol en de Schakel verdiepte ik mij in de jaren zeventig, begin jaren tachtig in merken als Kolibri, Waarschip, Drascombe, Victoire, Sprinta, Neptun, om er maar een paar te noemen, stuk voor stuk zeewaardige zeiljachtjes, als de schipper dat tenminste ook is, van om en nabij 7 meter. Uiteindelijk werd het een Jaguar van 7,50 meter, waar we een paar jaar met z'n tweetjes lange zeezeiltochten mee hebben gemaakt, Engelse oostkust, Normandiƫ, The Solent en Island of Wight, dat soort bestemmingen.

Gezien de uitrusting van de 'Dolphin' zijn dat soort tochtjes goed mogelijk. Maar hoe dan ook, belangrijk is dat er geen twijfel bestaat over de zeewaardigheid van schipper en bemanning. Tijdig de juiste beslissingen nemen en er naar handelen. Om te beginnen is Friesland, IJsselmeer, Wadden en Zeeland natuurlijk een prachtig gebied om jezelf en de 'Dolphin' in allerlei voorkomende situaties en omstandigheden te leren kennen. Enfin, ik heb er wel vertrouwen in dat Christa en Jan Richard het met hun aanschaf goed gaan aanpakken, en wens ze sowieso deze zomer nog heel veel zeilplezier toe met de 'Dolphin'.

Geen opmerkingen: