maandag, april 24, 2017

hoi pa, kijk eens uit het raam


Ook in de autowereld bestaan volgens mij werkpaarden en sierpaarden. Stoere zware auto's schaar ik doorgaans onder de werkpaarden, en de flamboyante meer elegante modellen onder de sierpaarden. Maar toen ik afgelopen zaterdag op verzoek van S uit het raam keek, en de Ferrari 456 M GT zag van W en S uit Zwolle, drong het tot mij door dat er ook auto's bestaan die onder beide categorieën vallen. Wat ik zag was onmiskenbaar een volbloed Ferrari, maar wel van een tijdloze elegantie, verschoond van ingewikkelde vouwen, lijnen en onbegrijpelijke openingen. Prachtig! De in 2002 gebouwde Ferrari 456 M GT schijnt verder de laatste Ferrari te zijn die nog met klapkoplampen is uitgevoerd. En het getal 456 in de type aanduiding geeft het aantal kubieke centiliters per cilinder aan. Daar zijn er 12 van, waarmee de totale motorinhoud op een kleine 5,5 liter uitkomt, goed voor 442 pk! Ferrari 456 M GT, een gedistingeerd sierpaardje met de genen van een werkpaard is een lust voor het oog. W en S, ik wens jullie heel veel rijplezier!
Nog een betuttelend tipje, waar ik mijzelf trouwens nooit of zelden aan hou, maar ik heb dan ook niet zo'n dorstig temperamentvol raspaardje als jullie: Je rijdt efficiënter volgens de stijl van 'Het nieuwe rijden'. Dit bespaart ca. 10% aan brandstof zodat je ca. 100 km extra kan rijden op één tank benzine. Het nieuwe en bewuster rijden is goed voor het milieu en de portemonnee, en reparatie en onderhoudskosten hou je zo ook beter onder controle.

Geen opmerkingen: