zaterdag, oktober 29, 2016

frappante potpourri in A'foort


De tentoonstelling 'Self-Fiction' in kunsthal KAdE te Amersfoort, tonen de Canadese beeldhouwer David Altmejd (1974) en de Duitse schilder Friedrich Kunath (1974) hun kunsten. De beeldhouwer op de benedenverdieping en de schilder op de bovenverdieping. Twee intrigerende solotentoonstellingen! De ongestructureerde collage die ik er over gemaakt heb, staat min of meer symbool voor mijn enigszins in verwarring geraakte denkraam t.a.v. deze expositie. In de wereld van de moderne en hedendaagse kunst heb je een zee aan verschillende stromingen die elkaar ook vaak nog overlappen. Maar vaak, of eigenlijk meestal, valt er wel een bepaalde kunststroming te duiden. De toename van de pluriformiteit in de huidige samenleving laat de kunstwereld kennelijk, of eigenlijk moet ik zeggen uiteraard, niet onberoerd. Sowieso wordt de kunst altijd sterk beïnvloed door de vele verschillende subsystemen in de samenleving op zowel sociaal- als cultureel gebied. Als ik de kunstwerken van Altmejd en Kunath moet interpreteren als min of meer een afspiegeling van onze huidige samenleving, dan heb ik hun werk denk ik wel goed begrepen, want ook daar snap ik bij tijd en wijle de ballen van! Tot op heden draait 'Self-Fiction' dan ook nog als een humoristische mengelmoes in mijn hoofd rond.

Geen opmerkingen: