maandag, oktober 17, 2016

catchy nederpop in Vischpoort


Popronde is een reizend festival dat elk najaar plaatsvindt in een 40-tal steden door het hele land, gisteren 16 oktober voor het eerst in Harderwijk! Vanaf 13.00 uur in de Vischpoort tot na 23.30 uur in Estrado en daar tussendoor op allerlei andere locaties in de stad. In de intieme ruimte boven de Vischpoort hoorde ik de band van de Zwolse singer-songwriter Karel J. Schepers (1993). Leuke jonge band, aanstekelijke Nederpop met pakkende melodieën. Ze hebben zich, mede door toedoen van dj. Giel Beelen, dan ook al aardig in de kijker weten te spelen. O.a. door optredens in voorprogramma's van Bl0f, De Dijk, Nick & Simon en niet in het minst in 'De Wereld Draait Door'.



Al luisterend in die kleine oeroude ruimte boven de Vischpoort naar de frisse melodieën van Karel J. Schepers, schoot mij een vrij recent krantenbericht te binnen over een archeologisch onderzoek dat hier pal voor de Vischpoort, in oude tijden de Lage Bruggepoort genoemd, zal gaan plaats vinden. Het één en ander i.v.m. de aanleg van de nieuwe haven. In opdracht van de gemeente gaan ze op zoek naar sporen van een pier die hier ooit heeft gelegen, de z.g. 'Laage Brugge' die vanaf de 14e eeuw is gebruikt om spullen over te laden. De Zuiderzee was hier te ondiep, spullen werden vanaf zee overgezet in kleine bootjes die aanlegden bij de pier, waarna de handel de kade op ging.

Als de oude muren van deze kleine ruimte toch eens konden praten, ze zouden heel wat te vertellen hebben. Geen idee wat allemaal, maar veel, dat is zeker. Mijn gedachten dwaalden voort, van het één kwam het ander. Terwijl ik naar de sprankelende muziek van de jonge band uit Zwolle zat te luisteren, verzeilde ik meer en meer in het oude Harderwijk. Ik fantaseerde over de pier die hier zo'n 500 jaar geleden lag en op oude prenten zo mooi staat afgebeeld. Over de bedrijvigheid en over stadsmuzikanten die hier ongetwijfeld ooit hebben staan blazen op hun trompet of schalmei. Het applaus maakte een eind aan mijn gemijmer, even later stond ik buiten op de Vischmarkt weer met beide benen op de grond. Op naar de volgende locatie, prachtig, wat wil je nog meer, Harderwijk stad van oude verhalen en nieuwe muziek!

Geen opmerkingen: