vrijdag, juli 22, 2016

about 'Americana' and more...


Gisteravond 'DWDD Summerschool' met 'The Common Linnets' gezien. Mooi, muziekprogramma's van dat kaliber zouden we meer moeten hebben. Een betere uitleg van wat 'Americana' is kan ik me moeilijk voorstellen. Van muzikanten als Ilse de Lange, JB Meijers, Jake Etheridge en Matthew Crosby had ik overigens niet anders verwacht. Mijn gedachten gingen tijdens de uitzending ook even een stuk terug in de tijd. Naar de tijd toen Ruud Hermans, ooit de ontdekker van Ilse de Lange, voor de KRO op radio 2 het programma 'American Connection' presenteerde. Een prachtig programma over 'Americana' waar we elke zaterdagavond met veel plezier naar luisterden, en velen met ons. Maar in 2010 werd het programma van 'Mister American Connection' zoals Ruud Hermans wel gekscherend werd genoemd het zwijgen opgelegd. De protesten waren niet van de lucht, maar het mocht niet baten. Er moest bezuinigd worden, en de netcoördinator van Radio 2 vond het programma niet meer in het profiel van de zender passen, dus dat kwam mooi uit. Op zo'n manier is bijvoorbeeld in 2014 ook een prachtig radioprogramma als 'For the Record' van Mart Smeets en Leo Blokhuis de nek omgedraaid. Kennelijk denken ze in Hilversum alleen het hoofd boven water te kunnen houden middels behoorlijk veel grijze baggermuziek!

Maar laat ik ophouden zurig te doen, want gisteravond heb ik genoten, en dat geeft weer moed. 'Americana', het zou zo maar kunnen dat er op korte termijn weer eens een muzikale stroming van rootsmuziek opgang komt met blues, rock, country, folk, bluegrass, cajun en R & B, die z'n weg naar Hilversum weer weet te vinden.

Geen opmerkingen: