zaterdag, november 14, 2015

over liberté, égalité, fraternité


Goed geluimd kwamen we gisteravond omstreeks halftwaalf thuis van een vriendenbezoekje. De goede stemming verdween echter als sneeuw voor de zon, toen we de tv aandeden om voor het slapen gaan nog even naar Pauw te kijken. Er was iets ergs gebeurd, maar wat? De gesprekken in de talkshow verliepen tamelijk chaotisch. Feiten en meningen vlogen van links naar rechts over tafel. We hadden al snel door dat Parijs weer getroffen was door een terreuraanslag. En er werd al gauw gesuggereerd dat IS hier zeer waarschijnlijk achter zat, niet helemaal onterecht lijkt mij. Het Franse aandeel in de strijd tegen de terroristen van Islamitische Staat is behoorlijk groot. Voor een aantal IS aanhangers kennelijk een reden om te doen waar ze goed in zijn, t.w. een spoor van dood en verderf zaaien onder onschuldige burgers. En dat is ze gisteravond in Parijs tot groot verdriet aardig gelukt, 129 doden tot nu toe en ik weet niet hoeveel gewonden.

Wat die acht mensen gisteravond in Parijs met hun wraakactie hebben gedaan, is idioot, onverdedigbaar en laf. Ze hebben, vanuit hun ideologie en hun z.g. geloof, onschuldige mensen met wapens het zwijgen opgelegd. Als hun God een God is die dat goedkeurt en welwillend beziet, of zelfs beloont, geloof ik niet dat die God bestaat. Overigens geloof ik sowieso niet in die verschrikkelijke onzin, maar dat terzijde. Dat ze zichzelf na hun daden hebben opgeblazen is niet alleen bizar, maar ook laf. Het is een soort van vlucht, zo hoeven ze geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden! Ik begrijp het niet en ik wil het niet begrijpen. Het zijn, alle vreedzame moslims ten spijt, gewoon een stel criminelen die de islam a.h.w. hebben gekaapt voor hun verachtelijk en misdadig wereldbeeld.

Van vrijheid, gelijkheid en broederschap, oude waarden die ook in onze tijd gelden en waardevol zijn, hebben ze mogelijk nooit gehoord!

Geen opmerkingen: