donderdag, oktober 08, 2015

over impressionisme en meer


De expositie 'The Glasgow Boys' in het Drents Museum te Assen is prachtig. De expositie richt zich op de bloeiperiode van 'The Glasgow Boys' tussen 1880 en 1900. Er is werk te zien van de tien belangrijkste ‘Glasgow Boys’ t.w. James Guthrie, Edward Walton, Joseph Crawhall, James Paterson, John Lavery, William York Macgregor, George Henry, Edward Hornel, Arthur Melville en William Kennedy. In de expositie is o.a. aandacht voor hun ontwikkeling, belangstelling, technieken, reizen en vriendschappen.
Geïnspireerd door de School van Barbizon, de Haagse School, de Franse impressionisten maar ook Japanse kunst en Keltisch design maakte de groep volstrekt authentiek en origineel werk. Met gedeelde interesses en ambities en met de stad Glasgow als bindende factor maakten de schilders tussen 1880 en 1900 een razendsnelle ontwikkeling door, waarbij ze uiteindelijk uitwaaierden in verschillende richtingen.

'The Glasgow Boys' behoorden tot de z.g. Glasgow School, een kring van moderne Schotse kunstenaars en ontwerpers uit Glasgow, veelal opgeleid aan 'The Glasgow School of Art'. De Glasgow School, die floreerde vanaf de jaren 1890 tot ergens rond 1910, bestond behalve uit 'The Glasgow Boys' ook uit 'The Glasgow Girls' en 'The Glasgow Four'. Van 'The Glasgow Four' was architect Charles Rennie Mackintosh (1868-1928) het meest bekend. 'The Glasgow School of Art', gebouwd tussen 1897 en 1909 is o.a. een ontwerp van zijn hand. Prachtig, enkele jaren geleden heb ik dit gebouw nog bezocht (zie mijn stukje 'Schotland' van 7 mei 2008) vooral de beroemde, maar helaas vorig jaar bij een grote brand verwoeste bibliotheek, was een plaatje. Het in 'art nouveau' stijl opgetrokken architecturale monument wordt gelukkig herbouwd. Bureau 'Page\Park Architects' uit Glasgow is momenteel met een restauratieplan bezig. Tja, in de context van dit verhaaltje een niet relevante passage misschien, maar het één en ander schoot door mijn hoofd toen ik onlangs, me vergapend aan de schilderijen van 'The Glasgow Boys', rondliep in het prachtige 'Drents Museum', gebouwd naar een ontwerp van architect Erick van Egeraat.

1 opmerking:

Cigale zei

Hallo Evert, Op zoek naar wandelervaringen op landgoed Staverden kwam ik op jouw blog terecht en ontdek meteen dat er veel verhalen over musea op voorkomen. Ik ga dus even terug-scrollen om meer te zien. Assen en de Glasgow Boys staat ook binnenkort op ons programma, dus leuk om te lezen dat het een mooie tentoonstelling is. Blogs "volgen" doe ik niet, maar waarschijnlijk kun je me wel tot een regelmatige bezoeker gaan rekenen.