dinsdag, juni 30, 2015

het nachtelijke Waddenzwerk


Vanmorgen las ik in de krant dat de Boschplaat op Terschelling door de International Dark-Sky Association (IDA) is uitgeroepen tot het eerste 'Dark Sky Park' van Nederland. Dat is mooi, maar ik vraag me af of je daar als natuurliefhebber blij mee moet zijn. Nou is het wel zo dat de Boschplaat al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw een Europees Natuurreservaat is, en als zodanig onderdeel uitmaakt van de Ecologische Hoofd Structuur en onder Natura 2000 valt. Bovendien staat het als onderdeel van het gehele Waddengebied ook nog eens bijgeschreven op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Dus malle dingen zullen ze volgens mij met dit prachtige natuurgebied niet uit kunnen halen, maar toch heeft het één en ander voor mij iets dubbels.

De meeste natuurgebieden in Nederland zijn tussen zonsondergang en zonsopgang niet toegankelijk. Tot m'n verrassing geldt dat voor de Boschplaat kennelijk niet, maar of je er daarom veel nachtelijke sterrenkijkers aantreft is maar de vraag. Mij is het in ieder geval nooit zo opgevallen in al die keren dat ik er was. Echter de titel 'Dark Sky Park' zal volgens mij de toeristen industrie op het eiland absoluut versterken. Ik las ergens dat, wil je in aanmerking komen voor een 'Dark Sky Park' nominatie, het gebied aan verschillende eisen moet voldoen. Er moet bijvoorbeeld aan het één en ander een managementplan ten grondslag liggen met name op het gebied van de verlichting en de verbeterpunten daarvan. Nou ja hoe dan ook, het wordt daar volgens ondernemers uit Oosterend allemaal nog beter dan het al is, een heus 'Dark Sky Park'. Het nachtelijk duister zal dankzij de nieuwe status de komende jaren dus nog beter beschermd worden. Maar dankzij de nieuwe status, bekendheid en activiteiten rond die duisternis zullen ook meer mensen naar het natuurgebied trekken. Koren op de molentjes van de Oosterendse ondernemers, het is ze gegund, maar het gaat wel ten koste van de puurheid van het oer gebied de Boschplaat. Het staat haaks op het feit dat de nachtelijke duisternis voor veel dieren in het gebied ook rust moet betekenen. Of zoek ik hiermee mogelijk toch een beetje spijkers op laag water?

Laat ik vooral toch blij zijn dat we in Nederland nog donkere gebieden kennen, al is het mondjesmaat. In mijn stukje 'hemelse duisternis' van 10 juli 2014 (zie blogarchief) heb ik nevenstaande nachtopname van Nederland verwerkt, genomen door André Kuipers vanuit de ruimte. Hierop zie je goed hoe weinig echt duistere gebieden er nog in Nederland zijn.

Geen opmerkingen: