zondag, mei 24, 2015

bejaarde Plataan in Staverden


Uitgaande van het feit dat een boom gemiddeld ca. 2,5 cm per jaar in omvang groeit, schat ik de leeftijd van de imposante Plataan op landgoed Staverden, die volgens mij op ooghoogte wel een omvang heeft van 5,5 à 6 meter, op zo'n 220 à 240 jaar. Als we het zeker willen weten moeten we hem omzagen en de jaarringen tellen, maar dat zou een doodzonde zijn. Hoewel ze de Plataan in het verleden voor de zekerheid maar een steuntje hebben gegeven onder zijn enorme, tot ver over de gracht reikende zijtak, ziet de boom er nog goed uit. Die gaat nog vele jaren mee denk ik. In het midden oosten kunnen Platanen zomaar een paar duizend jaar oud worden, hoewel dat denk ik wel een ander soort Plataan is.

We hebben in alle jaargetijden al vele wandelingen gemaakt op landgoed Staverden, het is nooit hetzelfde daar, het blijft boeien. Maar de malle aap die ik vanuit het prieeltje op de stam van de Plataan zag zitten, ontdekte ik daar onlangs voor het eerst!

Geen opmerkingen: